Polityka Ochrony Danych Osobowych
ADMINISTATOR DANYCH OSOBOWYCH:
Kamil Michalski
1. Wprowadzenie
Niniejsza polityka jest
- nadrzędnym obowiązującym w kancelarii dokumentem określającym reguły, cele oraz zasady ochrony danych osobowych stosowane przez Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym Gdańsk-Północ w Gdańsku Kamil Michalski Kancelaria Komornicza nr VIII w Gdańsku, zwanego dalej Administratorem.
- Dokument stanowi jeden ze środków technicznych i organizacyjnych, którego celem jest wykazanie zgodności realizowanych czynności przetwarzania z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO).
- Do przestrzegania niniejszej polityki zobowiązani są wszyscy pracownicy kancelarii
- W przypadku współpracy z podmiotem trzecim obejmującej przetwarzanie danych osobowych na zlecenie Administratora, Administrator zapewnia, by podmiot ten zobowiązał się do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych z uwzględnieniem postanowień Polityki Ochrony Danych Osobowych.
2. Podstawowe cele PODO
Dokument ten stanowi fundament systemu ochrony danych osobowych funkcjonujący w kancelarii, który określa podstawowe cele ochrony danych osobowych w środowisku przetwarzania Administratora. Do celów tych należy:
- zapewnienie ochrony przed nieupoważnionym dostępem
- zapewnienie poufności, dostępności i integralności danych osobowych przetwarzanych w kancelarii
- zapewnienie ciągłości realizacji procesów przetwarzania dla utrzymania dostępności i integralności informacji
- zapewnienie monitorowania zgodności działania kancelarii z zasadami ochrony danych osobowych oraz innymi regulacjami prawnymi
- zapewnienie realizacji praw podmiotów danych osobowych
- zapewnienie prawidłowego powierzenia i udostępnienia danych osobowych podmiotom trzecim
- zapewnienie dokumentowania naruszeń ochrony danych osobowych
- zapewnienie świadomości pracowników w zakresie prawidłowego przetwarzania danych osobowych
3. Oświadczenie administratora
- Zagwarantowanie właściwej ochrony danym osobowym przetwarzanych w kancelarii stanowi istotny element strategii działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych w części objętych tajemnicą prawnie chronioną wynikającą z charakteru działań wykonywanych przez Komornika Sądowego.
- Komornik Sądowy jako Administrator zapewnia przestrzeganie wymagań regulacyjnych wynikających z unijnego rozporządzenia (dalej RODO), ustawy o komornikach sądowych oraz innych aktów normatywnych dotyczących przetwarzania danych osobowych.
4. Określenia i użyte skróty użyte w dokumencie
- Administrator Danych Osobowych, a. dalej jako Administrator – Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym Gdańsk- Północ w Gdańsku Kamil Michalski Kancelaria Komornicza nr VIII w Gdańsku
- Polityka – Polityka ochrony danych.
- RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119)
- Podmiot trzeci – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną lub nieposiadająca osobowości prawnej, która na podstawie umowy zawartej z Administratorem, przetwarza dane osobowe będące w bezpośredniej administracji komornika sądowego.
5. Bezpieczeństwo informacji
- Organizacja systemu ochrony informacji w kancelarii ma na celu zapewnić bezpieczeństwo informacji przed ich utratą, niekontrolowaną zmianą lub ujawnieniem treści zastrzeżonych, niezależnie od miejsca oraz sposobu jej przetwarzania, przesyłania i przechowywania.
- Proces ten realizowany jest w oparciu o następujące założenia:
- informacja dostępna jest wyłącznie dla osób uprawnionych, posiadających odpowiednie prawa dostępu do informacji (poufność)
- informacja jest dokładna, kompletna i nie podatna na niekontrolowane lub nieautoryzowane zmiany (integralność)
- informacja jest dostępna dla osoby upoważnionej zawsze kiedy tego potrzebuje (dostępność)
- każde działanie jest przypisane do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowione w czasie (rozliczalność)
- zawartość informacji oraz jej pochodzenie jest takie jak deklarowano (autentyczność)
- niemożliwe jest zanegowanie uczestnictwa w całości lub w części wymiany danych przez jeden z podmiotów uczestniczących w tej wymianie (niezaprzeczalność)
6. Podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych
Przetwarzanie danych osobowych w kancelarii oparte zostało o 4 filary:
- Zgodność z prawem:
- legalność – dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie zgody osoby, której dotyczą lub na innej uzasadnionej podstawie przewidzianej prawem
- rzetelność – podmiot danych posiada informację, że jego dane osobowe są przetwarzane przez Administratora
- przejrzystość – wszelkie informacje kierowane przez Administratora do osoby, której dane dotyczą są zwięzłe, łatwo dostępne i zrozumiałe oraz formułowane jasnym i prostym językiem
- ograniczony cel przetwarzania – dane osobowe przetwarzane są tylko w konkretnych i wyraźnych celach
- minimalizacji danych – pozyskiwane są tylko takie dane osobowe, które są konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu
- prawidłowość danych – dane osobowe są kompletne, zgodne z prawdą, a w razie stwierdzenia ich nieprawdziwości lub niekompletności uaktualniane
- ograniczenia przechowywania danych – dane osobowe są przechowywane przez okres nie dłuższy, niż jest to konieczne dla uzyskania celów, dla których były one przetwarzane
- integralność i poufność danych osobowych – dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem danych oraz przypadkową ich utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
- Bezpieczeństwo danych – Administrator zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych poprzez wdrożenie takich środków organizacyjnych i technicznych, które są adekwatne do ryzyka wystąpienia naruszeń bezpieczeństwa przetwarzanych danych. Skuteczność środków organizacyjnych i technicznych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania jest regularnie testowana, mierzona i oceniana.
- Prawa podmiotów danych – Administrator umożliwia realizacje praw osób, których dane osobowe są przetwarzane w kancelarii
- Rozliczalność – poprzez odpowiednie środki Administrator utrwala i przechowuje informacje pozwalające na wykazanie zgodności podjętych przez Administratora działań zgodnie z przepisami prawa
7. Bezpieczeństwo teleinformatyczne
- Zapewnienie stosownej ochrony zasobów teleinformatycznych kancelarii poprzez zastosowanie odpowiedniej wiedzy i środków to jeden z nadrzędnych celów w zapewnieniu bezpieczeństwa aktywów teleinformatycznych przez Administratora.
- Poprzez zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego w kancelarii rozumie się zidentyfikowanie zagrożeń obszaru przetwarzania w systemach teleinformatycznych, a do odpowiadających im podatności zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych.
- W ochronie systemu teleinformatycznego kancelarii uwzględnia się takie elementy jak:
- zarządzanie aktywami
- kontrole dostępu
- środki ochrony kryptograficznej
- bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe oraz bezpieczeństwo eksploatacji
- bezpieczeństwo komunikacji
- pozyskiwanie, rozwój i utrzymywanie systemów teleinformatycznych
- relacje z dostawami
- zarządzanie incydentami
- zarządzanie ciągłością działania
- nadzór nad systemami teleinformatycznymi (testowanie, monitorowanie)
8. Zarządzanie ryzykiem i ocena skutków
- Ocena ryzyka przeprowadzana przez Administratora polega na szczegółowej analizie prowadzonych procesów przetwarzania danych i dokonania oceny na jakie przetwarzanie danych w konkretnym przypadku jest narażone. W procesie tym dokonywana jest ocena na podstawie czynników prawdopobieństwa oraz skutku zdarzenia mającego negatywny wpływ na bezpieczeństwo danych osobowych.
- Administrator przeprowadza również ocenę skutków (DPIA) procesów przetwarzania o ile dany proces wymaga jej przeprowadzenia.
9. Udostępnianie i powierzenia danych osobowych
- Administrator korzysta wyłącznie z usług takich podmiotów, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi RODO oraz chroniło prawa osób, których dane dotyczą.
- Powierzenie przetwarzania danych osobowych podmiotom przetwarzającym następuje w drodze umowy zawartej na piśmie lub przy pomocy innego instrumentu prawnego.
10. Naruszenie lub naruszenia ochrony danych
- Przez naruszenie ochrony danych rozumie się naruszenie bezpieczeństwa prowadzące do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych
- W każdym wypadku Administrator bada zaistniałe naruszenie i wdraża stosowne organizacyjne i techniczne środki naprawcze oraz dokonuje wszelkich starań, aby pracownicy i współpracownicy mieli wiedzę niezbędną do prawidłowego rozpoznawania sytuacji mogących stanowić Naruszenie ochrony danych osobowych.
11. Realizacja praw podmiotów
- Administrator zapewnia realizacje praw osób fizycznych określonych w rozdziale III RODO. Komunikacja z podmiotem danych poprzez wdrożenie odpowiednich środków odbywać się powinna w zwięzłej, przejrzystej i łatwo dostępnej formie.
- Ze względu na wyjątkowy charakter czynności wykonywanych przez Komornika Sądowego realizacja praw podmiotów w danym przypadku może zostać ograniczona i realizowana na zasadach określonych w Kodeksie Postępowania Cywilnego.
12. Postanowienia końcowe
- Aktualizacji niniejszej polityki dokonuje Administrator.
- Polityka obowiązuje od [UZUPEŁNIĆ]